Evaluatie
17 april 2015
Een tussentijdse evaluatie op de afgelopen periode.
We hebben het over stage gehad en over de motivatie hiervan. De motivatie was de laatste paar weken iets minder dan tevoren, dit is waarschijnlijk gekomen omdat er geen concrete opdrachten meer zijn vanuit stage. Als er wel een taak was/is, dan wordt deze wel goed uitgevoerd. Het wordt niet 'afgeraffeld'.
Een ander punt is het hoog sensitieve deel van mij. In het vorige gesprek is aangegeven dat ik in gesprek met het decannaat zou gaan. Dit om duidelijkheid over een HSP-er te krijgen. Ik heb dit punt op een laag pitje gezet. Ik wil eerst de focus leggen op dit jaar en op mijn kwaliteiten. Volgens Valesca was dit een grote vooruitgang en een goed besluit.
Samen met Valesca heb ik gekeken naar de uitstroomprofielen voor volgend jaar. Er is twijfel tussen Training & coaching en beleid. Er is afgesproken om samen met Mieke Zijl naar de beleidskant te kijken. Hoe gaat het in het werkveld en wat kan ik mij bij dit profiel voorstellen. Omdat wij in blok 2.3 en 2.4 les krijgen van Mieke ga ik het gesprek met Mieke in deze blokken voeren.
De voortgang van dit jaar was over het algemeen goed. Ik ervaar wel een aantal strubbelingen m.b.t. de theorietoetsen. Tot nu toe heb ik geen enkele theorietoets gehaald na twee kansen. De rest van de vakken zijn wel gehaald en ook de keuzevakken zijn succesvol afgerond. Ik vind het jammer dat de toetsen niet gehaald zijn, hierdoor sluit ik dingen niet goed af. Toch probeer ik telkens weer door te gaan om tóch die voldoende te halen.
Het gesprek was een goede weergave waar ik op dit moment sta. En welke stappen ik moet ondernemen in het volgende blok. In het volgende blok en tevens het eindgesprek gaan we het over de voortgang hebben m.b.t. cijfers, uitstroomprofiel etc.
12 februari 2015
Aan de hand van een website heb ik het SLB gesprek vorm gegeven. De onderstaande onderwerpen zijn aan bod gekomen:
-Reflectie op vorig SLB gesprek -Resultaten (osiris + engels)
-Terugblik oude leerdoelen -Stage
-Nieuwe doelen -SWOT analyse HSP en mezelf
-Competentiescan + toelichting -Toekomst: Inleiding in de sportpsychologie & PMT
Reflectie op vorig SLB gesprek
Tijdens het gesprek ontbraken er nog een aantal dingen. De leerstijlen van Kolb, en de factsheet bijvoegen. Een SWOT analyse maken van mijn sterktes en zwaktes en kansen en bedreigingen. Hierna een SWOT analyse maken van een HSP-er. Per doel moet duidelijk worden hoe ik dit ga bereiken en meten. Feedback aan andere mensen vragen wat de feedback van hen op mij is. Hier kan ik nieuwe leerpunten uithalen en zwakke in sterke punten omzetten. De reflectie was de vorige keer vrij matig opgesteld. Voor de volgende reflectie zal ik iets uitgebreider moeten zijn.
Terugblik op oude doelen
In het communiceren wil ik snel en duidelijk 'to the point' te komen zonder daarbij een soort verantwoording af te moeten leggen. Het inspelen op gesprekspartners gaat erg goed. Het is duidelijk wat ik wil gaan zeggen zonder een verantwoording aan te moeten geven. De gesprekken worden op deze manier niet langdradig maar zijn duidelijk en kort. De gesprekspartner weet op deze manier wat ik bedoel. Dit is aan de hand van de 360 graden feedback geëvalueerd. De gesprekspartners hoeven nu minder snel dingen te vragen omdat mijn verhaal kort maar duidelijk is.
De kwaliteit en het niveau wil ik omhoog hebben bij het leveren van verslagen/documenten. Hier moet ik de tijd voor nemen en in een stille ruimte gaan zitten zodat ik me hierop kan focussen. Bij het maken van het verslag laat ik dit controleren door iemand in mijn omgeving. Het frisisme is op mij van toepassing. In het Fries is de zinsopbouw andersom. Als ik een bepaalde zin even niet weet, dan vertaal ik het eerst in het Fries. Ik controleer mijn verslagen en lees het nog een keer door. Dit deed ik in het verleden nauwelijks.
Omdat ik (hoog) sensitief ben en een goed empatisch vermogen heb wil ik me hier mee in verdiepen. Dit met betrekking tot bepaalde psychologische kanten tijdens de sport of m.b.t. sport. Paul gaf aan dat ik hier veel uit zou kunnen halen, en dit wil ik dan in deze richting gaan doen. De inleiding in de sportpsychologie heb ik gevolgd als cursus. Het is zeker een interessant vakgebied. Ik zou het prettig vinden dat een persoon mij kan vertellen en inzicht zou kunnen geven in een persoon. Zo snap ik het beter.
Nieuwe doelen
Het nemen van initiatief om naar iemand toe te stappen. Bij de 360 graden feedback komt dit duidelijk naar voren. Ik mag meer initiatief nemen. Bij het 'vastlopen' met bepaalde opdrachten moet ik meteen het initiatief tonen en naar mensen toe stappen die hier wel verstand van hebben. Dit voorkomt veel tijdverlies en onduidelijkheden. Omdat wij op stage gebruik moeten maken van contactpersonen is het van belang dat dit ook daadwerkelijk wordt gedaan.
Zinsopbouw/spelling verbeteren. Het niveau moet zeker omhoog 'geschroefd' worden. De stap van MBO naar HBO is erg groot. Bij elke zin moet ik nakijken of het klopt. Het kost meer tijd dan van van tevoren maar het helpt mezelf om de verslagen kloppend te maken. het scheelt ook tijd voor andere mensen omdat zij niet meer zo vaak op mijn spelling hoeven te letten. De feedback vraag ik aan Henriët omdat ik daar vaak samen mee werk en omdat Henriët goed ind e Nederlandse spelling is. Zij heeft ook aangegeven dat ze mij hier in wilde ondersteunen.
Toekomstbeeld duidelijk hebben. Ik heb nog niet duidelijk wat ik precies wil gaan doen in de toekomst. Ik leef van dag tot dag en zie wel waar het schip strand. Het is handig om te weten wat ik ongeveer wil gaan doen. Op deze manier kan je in deze richting gaan netwerken en informatie verzamelen over datgene wat je wilt gaan doen. Het liefste zou ik wel in Friesland willen werken bij Sport Fryslân bijvoorbeeld. Tevens wil ik dit samen laten komen met mijn hoog sensitieve gedeelte. Omdat dit een zeer sterk punt van mezelf is wil ik hierin verdergaan. Dit ga ik door middel van een gesprek met het decannaat doen. Tevens ga ik Mieke zijl/beleidsmedewerker vragen welke kanten er zijn in het werkveld van sport en beleid. En of er misschien een link kan zijn met PMT en sportpsychologie.
Competentiescan + toelichting
De competentiescan van jaar 2 staat op de website. In het eerste jaar heb ik geen competentiescan gemaakt. Het is alsnog van belang om dit er wel bij te voegen. Dit doe ik aan de hand van reflectiegesprekken uit het 2e jaar. Bij elk jaar en onderwerp een korte toelichting geven.
Stage
Tijdens het gesprek hebben we het kort over stage gehad. Er is een aantal weken gelden afgesproken dat we maar 1 dag op het gemeentehuis hoefden te werken. Wij hebben afgelopen week gehoord dat dit niet de bedoeling was. Het is vermoeiend omdat het erg veel reistijd kost. Ook doen wij thuis meer dan op stage. Tijdens overleggen krijgen we vaak kritiekpunten. Geen opbouwende punten. Dit zorgt voor een slechte motivatie van ons allemaal.
De laatste tip die ik mee heb gekregen is om mijn website wat meer 'mezelf' te maken. Dit doe ik aan de hand van foto's en momenten waar ik trots op ben.
21 november 2014
Tijdens het SLB gesprek ontbraken er nog een aantal dingen in mijn portfolio. Deze moet ik nog bijvoegen zodat de website compleet is.
-Leerstijlen van Kolb en de factsheet.
We zijn tot de conclusie gekomen om een SWOT analyse van mezelf te maken met mijn sterktes en zwaktes en de kansen en bedreigingen. Ik ga ook een SWOT analyse maken van mijn sensitiviteit. Welke kansen en bedreigingen daarbij horen etc. HSP is bij mij namelijk nog niet geheel bekend Hier za lik onderzoek naar moeten doen.
De doelen moeten uitgebreider. Per doel moet duidelijk worden hoe ik deze doelen ga bereiken en meten. Ook ga ik anderen vragen wat de feedback van hun op mij is. Zo kan ik misschien nieuwe leerpunten pakken of juist de zwakke punten in sterke punten omzetten.
De website moet nog completer. Degene die mijn website bezoekt moet meteen denken; dit is van amarins.